לתשומת לבכם...

איך לשרוד את משכב הלידה

27.1.2015

1/2
Please reload

מאמרים קודמים
Please reload

עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

איך לשרוד את משכב הלידה

 מי לא רוצה לחזור מהר לג'ינס שלבשה לפני ההיריון?  למי לא עבר בראש ש"חופשת הלידה" היא הזדמנות נהדרת לסדר את האלבום האחרון מהטיול לחו"ל או לסדר את הניירת שמפוזרת בכל הבית? מי לא הבטיחה לעצמה ולבן זוגה שבזמן שהיא בבית ב"חופשת לידה" יהיה לה זמן לבשל, לכבס ולתחזק את הבית?

 

יש החושבים שכאשר התינוק יוצא לאוויר העולם הסתיימה הלידה וכל התופעות והקשיים מאחורינו. יש כאלה שמבינים שזה לא יכול לקרות מיד ונותנים כמה ימים אחרי הלידה כתקופת חסד ליולדת. אבל בעצם ללידה יש שלב נוסף, שבימינו יש נטייה להתעלם ממנו: משכב הלידה. זוהי תקופה של 6-8 שבועות לאחר הלידה, שבמהלכם הגוף שלך עובר תהליכים של החלמה ואת לומדת להכיר את צרכי התינוק החדש שלך ולומדת להסתגל למציאות החדשה של הרחבת המשפחה.

 

ראשית, כדאי לתת כבוד, והרבה, לגוף שלך, שבמשך תשעה חודשים עבד ללא הפסקה כדי לגדל ולהחזיק בתוכו את התינוק. לאחר הלידה, הגוף שלך ממשיך לעבוד כדי להתאושש מההיריון והלידה. לוקח לו בערך 6-8 שבועות לעשות את זה.

 

במהלך השבועות האלה ייתכן שתחווי תופעות פיסיולוגיות ורגשיות וחשוב שתתני לעצמך את הזמן להחלים, להתאושש ולהסתגל למציאות החדשה, לפני שתעשי פסח במטבח ותשמרי על סדר בבית כמו במוזיאון.

 

חלק מהתופעות הפיסיולוגיות שמאפיינות את תקופת משכב הלידה הן: דימום ממושך, כאבים כתוצאה מהתכווצויות הרחם, תכיפות במתן שתן ולעתים בריחת שתן, עצירות, טחורים, כאבי גב ועוד. רובינו מכירות את התופעות האלה, שמענו או קראנו עליהן ואנחנו יודעות שהן נורמליות. רובן גם עוברות תוך מספר ימים עד שבועות ספורים לאחר הלידה.

 

למרות זאת, לרוב, הציפייה שלנו מעצמנו מושפעת מהציפייה של החברה המודרנית "לשדר עסקים כרגיל". אנחנו שומעות מחברות ומהשכנות על המהירות שבה אחרי הלידה הן תקתקו בית למופת, ניקו את הבית בעצמן ותמיד מצאו זמן לבשל ארוחות חמות. אבל מה שהן לא מספרות זה על חשבון מה זה בא? על חשבון שעות השינה, שגם ככה הן מצומצמות בשלב הזה ועל חשבון הגוף שלהן שזקוק למנוחה ולא לעבודה נוספת בשלב הזה.

 

התופעות הרגשיות, לעומת זאת, פחות מדוברות. נכון, ידוע שבשעות ובימים שלאחר הלידה נשים עדיין מוצפות בהורמונים וזה יכול להשפיע על מצב הרוח שלהן, על הסבלנות שלהן לסביבה, על הרגישות שלהן והן עלולות לפרוץ בבכי ללא סיבה ברורה. אבל מהר מאוד מצפים מאתנו ליהנות מהעובדה שנולד לנו תינוק להיות מוקסמות מכל מה שהוא עושה. ומה אם אני לא התאהבתי בתינוק שלי ממבט ראשון? ומה אם אני לא מצליחה להיזכר למה לכל הרוחות כל כך רציתי ילד? ומה אם כל מה שאני רוצה לעשות כשהוא בוכה ללא הפסקה זה להיכנס למיטה ולהיעלם מתחת לשמיכה?

 

פעם, כשחיינו בחמולה, הכל היה גלוי, נחשפנו לנשים שונות שהתמודדו בצורה שונה עם תופעות משכב הלידה. היום, כשאנחנו חיים בין ארבע קירות ולרוב לא מכירים את השכנים שלנו בדלת ממול, גם ההתמודדויות שלנו נשארות בין ארבע קירות. אנחנו לא באמת יודעים איך נשים אחרות מתמודדות עם התופעות האלה. וזה מוביל  לתופעה שאני נוהגת לקרוא לה "קשר השתיקה" סביב מה שבאמת קורה כשיש תינוק חדש. מאחר ולידה נחשבת לשיא בחייה של אישה וקיימת אמונה שלהיות אמא זה טבעי וכל אישה שילדה יכולה למלא את התפקיד הזה בלי כל בעיה, יש נשים שיתקשו להודות בקושי שהן חוות. הן חוששות שיגידו להן שמשהו לא בסדר אצלן או חוששות שאם הן יקטרו הן ייתפסו ככפויות טובה על מזלן הטוב שנולד להן תינוק בריא.

 

עכשיו שאת יודעת שזה בסדר ולגיטימי שהגוף צריך זמן להתאושש מכל מה שעבר עליו בחודשים האחרונים ושזה לגיטימי להרגיש גם קשיים באימהות החדשה, אל תתני לשם "משכב לידה" לבלבל אותך. אין הכוונה לכך שבמשך 6-8 השבועות שלאחר הלידה כל מה שאת צריכה לעשות זה רק לשכב במיטה... אלא הכוונה היא לתת לדברים זמן, לחזור לפעילות בהדרגה.

 

אז איך עושים את זה?

 

הנה מספר טיפים שיכולים להקל על הגוף והנפש בתקופה הזו:

  • סינון אורחים וטלפונים. עוד בבית החולים, לפני שחזרתם הביתה זה הזמן לשנות את ההודעה בטלפון לכזו שמודה לכל המתעניינים בשלומכם ומודה על ההבנה שלהם שייקח לכם זמן לחזור לכולם ולהזמין אותם לראות את הנסיך החדש, כי אתם צריכים זמן להסתגל למציאות החדשה.

  • לנוח, לנוח ולנוח ובכל הזדמנות. כשהתינוק נרדם סוף סוף, זה לא הזמן להפעיל מכונת כביסה או לשטוף כלים. זה הזמן ללכת לישון. כשאמא שלך או חמותך מגיעות לבקר, את לא צריכה להיות מארחת למופת. הן ישמחו להזדמנות לעשות היכרות עם הנכד החדש שלהן בלי מתווכים. זה הזמן לפרגן להן וללכת לישון.

  • משפחה וחברים קרובים שבאמת רוצים לעזור הם נכס. העניין הוא שלרוב הם לא באמת יודעים מה לעשות. אל תהססי להפעיל אותם. הכיני רשימה של מטלות הבית שהם יכולים לעשות: לרדת עם שקית הזבל, לקפל כביסה, לרוקן את המדיח, לטאטא את הבית, לעשות קניות, לקחת את הילד הגדול לגן משחקים אחר הצהריים, להיות עם התינוק כדי שאת תוכלי להיכנס להתקלח וכו'.

  • המתנה הטובה ביותר ללידה? אם שואלים אתכן איזו מתנה להביא לכן לאחר הלידה, התשובה הטובה ביותר היא אוכל מבושל והשתתפות בתשלום למנקה. האם אתם באמת צריכים עשרה זרי פרחים, שמונה סוגים שונים של קרמים וערימות של שוקולדים? 

  •  לחזור לפעילות בהדרגה. אם לפני הלידה לא השתתפת באופן קבוע במרתונים, אל תתחילי לרוץ 10 ק"מ כבר בפעם הראשונה שתצאי מהבית.

  • תתחלקי עם בן הזוג שלך, כך שגם הוא יקום לתינוק בלילות. ואם את מניקה, את יכולה להיעזר בבן הזוג שלך שיקום להביא לך את התינוק, ידאג לך למים טריים שתוכלי לשתות בזמן ההנקה ויחליף לו את החיתול אחרי האוכל. נכון, הוא עובד בבוקר ואת בחופשת לידה. אבל הבוס שלו, ככל הנראה, יאפשר לו ללכת לשירותים, לאכול ארוחת צהריים רצופה בלי הפרעות, לאחר פעם בכמה זמן בבוקר ולהגיע שעה מאוחר יותר. הבוס שלך, ככל הנראה, לא יאפשר לך את זה. כי הבוס שלך הוא התינוק שלך שתלוי בך ולא יכול להישאר לבד.

  • אל תישארי לבד. התיידדי עם נשים בשכונתך שגם הן בחופשת לידה, חפשי באזור מגורייך קבוצה של אימהות לאחר לידה. גם אם יש לך הרבה חברות ומשפחה תומכת, לרוב, כולם עובדים בבקרים ואת לבד עם התינוק. מעבר למפגש חברתי שמפגש קבוצתי כזה מאפשר, זה ייתן לך הזדמנות להתלבש, להסתרק, לצאת מהבית ולשנות אוירה.

  • שימי לב לסימני דיכאון לאחר לידה. חשוב לזכור שכ-10% מהיולדות עלולות לפתח דיכאון לאחר לידה. דיכאון לאחר לידה בא לידי ביטוי בתנודות רגשיות קיצוניות, בלבול, חוסר תאבון (ולא חוסר זמן לאכול!), חוסר אנרגיה (לא עייפות מחוסר שינה!), התבודדות, קשיים בהתמודדות בחיי היומיום, בטיפול בתינוק ובקשר הזוגי. מדובר בתופעות שנמשכות ברציפות מעל לשבועיים. במידה ומתעורר חשד לדיכאון לאחר לידה, יש להיוועץ בהקדם עם גורם מקצועי: אחות טיפת חלב, רופא משפחה וכד'.

Please reload